יום שלישי, 22 בנובמבר 2016



Image result for podcasts



איך הכל התחיל?  

תוכניות הרדיו הראשונות שודרו לראשונה בשנות ה-30 של המאה הקודמת.  כמו תוכניות הרדיו הראשונות כך גם רובם של הפודקסטים שקיימים היום דורשים עבודת תכנון, הפקה, הקלטה, עריכה ותהליכים אחרים שעל יוצרי תוכניות אלה לעבור   עוד בטרם שידורם אם באמצעות שידור מעל גלי האתר או אפילו אם מדובר בהעלאה של תוכנית או סדרה של פודקאסט המשודרת באמצעות האינטרנט והמחשב.   בגלל הקרבה ו/או הדמיון שקיים בין סוגי התוכניות השונות, נוצר הרושם שלא מדובר בתופעה טכנולוגית חדשה, ואנו מדברים על סוג של פורמט מיושן.  למעשה יוצרי הפודקאסטים משתמשים בטכנולוגויות חדשות, מבוססות מחשב כשהן נשענות בעיקר על רשת האינטרנט, על מנת ליצור תוכנית חדשה ויחודית שהינה שונה במהותה מוכניות הרדיו הישנות למרות שלכאורה נוצר הרושם שמדובר בדבר דומה, הרי הטכנולוגיה שבאמצעותה מושגת האפשרות להפיץ את התכנים הינה שונה ומתקדמת הרבה יותר אפילו אם חלק משיטות העבודה כמו הקלטה, עריכה, ראיון וכו' הם מיושנים, הרי לטכנולוגיה החדישה ולציוד החדיש ישנו מקום נכבד בהפיכתם של הפודקאסטים למשהו חדש ומיוחד.

הפודקאסטים הראשונים החלו בשנת 2004, ע"י פיתוח ושימוש בטכנולוגיית RSS  שאפשרה למאזינים לקבל מידע ישירות למכשירי השמע של הלקוחות וכך להקל עליהם את תהליך עדכון המידע והתוכן שהם מעוניינים בו.  זו היתה דרך חדשנית להפצת מידע ותוכן בצורה שבה הלקוח או המאזין יקבל  ישירות קובץ אודיו, בעל תוכן שהוא מעוניין בו ללא תיווך חיצוני של תחנת רדיו אשר קובעת את התכנים או אורך השידור, כפי שמקובל ונהוג בשידורי  תחנות הרדיו הרגילות.

אחד מהפודקאסטים הראשונים פותח באוגוסט 2004, על ידי אדם קארי, היתה התוכנית:   Daily Source Code
שהתמקדמה בפיתוח טכנולוגיית הפודקאסט.  התוכנית תיעדה את חייו של יוצר הסדרה מתוך רצון לפתח את עולם הפודקאסטים ואת הטכנולוגיה שלו.

בשנת 2005, פיתחה חברת אפל את האפשרות לקבל שירותי תמיכה עבור כל מי שהוריד פודקאסטים ישירות למכשיר השמע שלו.  הדבר היווה פישוט תהליכים, משום שכל מי שרצה להקשיב לתוכנית מסויימת, כל שהיה עליו לעשות היה לחפש את שם התוכנית ולהוריד אותה ישירות למכשיר השמע.   התפתחות נוספת שחלה אף היא בשנת 2005, היתה כאשר תחנות רדיו מבוססות העלו חלק מן התוכניות הקבועות שלהן לרשת בצורה של פודקאסטים.  תוכנית רדיו ותיקה אשר המפיקים שלה העבירו חלק מהקלטות התוכנית ששודרו בעבר והפכו אותה לפודקאסט היתה התוכנית שעה היסטורית ששודרה בגלי צהל במשך שנים רבות.  הקבצים הם בפורמט השמעה של MP3.
 
 
המסע וההתפתחות של הפודקאסטים ממשיך כאשר בנוסף על העלאת הקלטות של תוכניות רדיו ישנות, מוכרות ומצליחות הונגשו לשמיעה חופשית ברשת ללא תשלום, תחנות רדיו מקומיות כדומת NPR, WEBZ, יצרו תוכניות רדיו ופודקאסטים חדשים ושונים בהתאם לתכנים שהם רצו להפיץ.
 
בשנים האחרונות הפתחה מגמה של חברות הייטק אשר יוצרות פודקאסטים עצמאיים עם שימת דגש על תכנים מיוחדים שקשורים לנושאים המעניינים אותם. דוגמה טובה לכך היא חברת "גימלט מדייה" Gimlet Media' ,שהוקמה על ידי העיתונאי האמריקני אלקס בלומברג, שעבד והפיק פודקאסטים עוד לפני הפודקסט Startup.  בפודקאסט זה הוא מתאר ומתעד כיצד הקים את חברת גימלט החברה שלו  ושל השותף שלו מהם השלבים שעבר וההתמודות עם הקשיים שעמדו בפניו ובפני שותפו במהלך הקמתה של החברה.   באתר החברה ניתן למצוא מספר תוכניות מגוון בנושאים שונים המופקים ומופצים על ידי חברת גימלט.  חברת גימלט מידיה  עוסקת אך ורק במדית אודיו המופצת באמצעות האינטרנט.
 
הפוקאסטים שניתן לשמוע היום, מופקים לא רק על ידי חברות הייטק או תחנות רדיו ממוסדות ומוכרות, אפשר לשמוע פודקאסטים אשר מופקים גם עלי גופים אחרים ושונים, כמו אוניברסיטאות ומכללות, ספריות אנשים פרטים או אנשי מקצוע מתחומים שונים.  שני פודקאסטים כאלו הם:  הפודקאסט של פרופ' דניאל בולילי - History on Fire.
 
והפודקסאט של הספרייה הציבורית בפילדלפיה.



תגובה 1:

  1. מעניין מאוד. האמת שעד עכשיו לא יצא לי, אם אני זוכרת היטב, לשמוע פודקסט. נראה לי שתרבות הטלוויזיה ודברים שנתן לצפות בהם תופסים הרבה יותר אנשים.

    השבמחק